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Initiatives

Science for Early Childhood Award

The Science for Early Childhood Award is designed to acknowledge and honor researchers focused on early childhood, broadening the impact of scientific knowledge on the development and refinement of public policies in Brazil

Explore the initiative

Meet the finalists of the second edition

The 2nd Science for Early Childhood Award received 150 entries from masters and doctors from all five regions of the country. After almost two months of selection, the jury reached the list of finalists.

The group will receive training in science communication applied to public policies and a trip to participate in the awards ceremony, in addition to participating in a plural network of researchers. The winners will be announced in October.

DISCOVER

Promoting diversity and science dissemination

The Science for Early Childhood Award supports researchers who explore early childhood issues within the Brazilian context, emphasizing the diversity of approaches for children from birth to the age of six. The selection process favors researchers of Black or Indigenous descent from the North and Northeast regions.

Selected researchers receive a day of training in scientific communication and editorial support to refine their studies for broader dissemination. The findings are presented in various formats, complete with actionable recommendations for policymakers to refine early childhood public policies. Additionally, winners receive a financial grant to further their research endeavors.

Quem faz

Conheça pesquisadores e estudos reconhecidos

A primeira edição do Prêmio teve 15 agraciados, sendo 9 finalistas e 6 vencedores, divididos em três eixos temáticos.

Eixo Infâncias Plurais no Brasil

Vencedora

Dalila Xavier de França

Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Mães que dialogam sobre racismo e valorização do grupo racial fortalecem a autoestima de crianças negras

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Vencedora

Jaqueline Lima Santos

CEDI/FMUSP

Diversidade na primeira infância: como implementar políticas públicas para o cuidado e desenvolvimento de crianças em povos e comunidades tradicionais

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Finalista

Emilene Leite de Sousa

Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

A participação das crianças indígenas nos laudos antropológicos em processos de demarcação de terra

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Finalista

Maria Carolina Ortiz Whitaker

Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Estratégias de fortalecimento da cultura de paz em famílias com crianças quilombolas

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Finalista

Míghian Danae Ferreira Nunes

Unilab Campus dos Malês

Espaços educativos sem racismo são indispensáveis para o desenvolvimento integral das crianças

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Eixo Desigualdades e Primeira Infância

Vencedor

Hermano Alexandre Lima Rocha

Universidade Federal do Ceará (UFC)

A transferência condicional de renda e a redução do atraso no desenvolvimento infantil

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Finalista

Clarice Maria de Lucena Martins

Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

A importância do equilíbrio entre atividade física, tempo sedentário e sono para o desenvolvimento infantil – Projeto Movement’s Cool

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Finalista

Fabiana de Oliveira

Universidade Federal de Alfenas (Unifal)

O combate ao racismo na formação de professores da educação infantil

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Finalista

Gilberto Kac

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Desigualdades e desenvolvimento na primeira infância: resultados do Estudo Nacional de Alimentação e Nutrição Infantil (ENANI-2019)

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Finalista

Thais Martins da Silva

Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Desigualdades sociais no domínio psicológico da insegurança alimentar entre mães do Sul do Brasil durante a pandemia do Covid-19

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Eixo Avaliação de Políticas Públicas em Primeira Infância

Vencedora

Dandara de Oliveira Ramos

Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Cidacs-Fiocruz Bahia

Avaliação do impacto do Programa Bolsa Família na mortalidade na infância

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Vencedora

Denise Lima Nogueira

Faculdade Luciano Feijão

Impacto das práticas de gestão à saúde materno-infantil na mortalidade das crianças de Sobral (Ceará)

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Vencedora

Patrícia Alvarenga

Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mães que recebem orientações em visitas domiciliares sobre como brincar e se comunicar com seus bebês fortalecem o desenvolvimento dos filhos

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Finalista

Chrissie Ferreira de Carvalho

Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Intervenções com jogos melhoram habilidades emocionais de crianças na educação infantil

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Finalista

Eduardo Chaves da Silva

Universidade de Brasília (UnB)

Garantir a participação de crianças e suas famílias na formulação de políticas públicas é fundamental

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2024

2026

NUMBERS

Results of the initiative

In its inaugural year in 2022, the Award garnered 78 entries. Of the 15 researchers honored, 66.6% were from the Northeast, 66.6% were Black, and 80% were women. Following their selection, the NCPI team undertook an editorial process to highlight the findings of each study, producing 15 infographics now available for download on the NCPI website.

228

Registrations across two editions

15

Finalists in the first edition

10

Black researchers among the finalists

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